緊要.重要

梁文道在專欄談方言,先以上海作家金宇澄三十萬字小說《繁花》一個滬語「不響」為引子,再用兩篇文〈看懂方言〉〈寫白話〉來談「我手寫我口」,講得到唔到肉抑或只係唔湯唔水,這裡不擬多說,但〈看懂方言〉那篇,提到粵語「緊要」一詞,就足以看出他根本不懂這個方言。

他說﹕

試想一個從小到大就說廣東話的人,嘴上「佢好緊要」,筆下「他很重要」,這還算得上是我手寫我口嗎?

從文理上看,他該是將「佢好緊要」等同了「他很重要」。真係死得人多。

關於「緊要」一詞的用法,可先參看劉扳盛編著《廣州話普通話詞典》(香港﹕商務印書館,2008)的解釋和例句(頁126-7)﹕

【緊要】gen2yiu3 [ jǐnyào ] (通)緊急重要;要緊;要緊﹕緊要關頭。(粵) (1) 要緊;重要﹕我有件好緊要的事要搵你幫手(我有件挺要緊的事要找你幫忙)。(2) 嚴重;厲害﹕病得好緊要(病得挺厲害)。

再看吳開斌著《簡明香港方言詞典》(廣州﹕花城出版社,1991)的(頁85)﹕

緊要(gen2yiu3)1. 要緊、重要。去唔去都冇乜~(去不去都不要緊)。2. (病)嚴重,佢病得好~(他病得很厲害)。

更可參看林語堂的《當代漢英詞典》電子版

緊要2粵語的「緊要」確有「重要」的意思,但要說「他很重要」,粵語可以說「佢好重要」,但一定不能說「佢好緊要」,若多加一字,變成「佢好緊要」,尚可;或是改寫成「佢當然好緊要啦」之類,更好。

同理,說他病得挺厲害,若用粵語說成「佢病得好緊要」,就有點不倫不類甚至不知所云了。

梁文道說﹕「我在大陸演講,以往常用粵語和台語為例,說明白話文的根本困難,就在於『我手寫我口』這句知名的口號上頭。」台語我不懂,他也沒在這篇文舉例,但以粵語「佢好緊要」為例,即知他起碼沒學好粵語,因而弄出這個笑話,真有可能「教壞」完全不懂粵語的人;他的功德又損一件。罪過罪過。

緊要

4 thoughts on “緊要.重要

  1. zpdrmn chang ﹕

    我好手緊,莫說愛莫能助,最好你能用你的「科學」頭腦,令我這個網誌有收入,幫補下。最緊要有,愈多當然愈好啦。

    • 「科學」頭腦唔等使, 要用生意頭腦同手腕.
      (電腦)運筹中…
      結果: 摺咗呢個網誌, 慳番D時間用來搵錢.
      個電腦梗係神咗. 你摺咗個網誌, 我咪少咗嘢睇lor.
      咁la, 1. 叫睇呢個網誌嘅仁兄仁姐義捐. 你整个Paypal户口, 我第一时間過水畀你.
      2. 同人賣廣告, 擺D banners之類嘅嘢喺網誌度試下.
      3. 畀卅萬我, 我同你賣廣告. Hahaha. Kidding.

發表迴響

